لوله های هیدرولیک و مانیسمان

لوله ها یک مجرا و یا استوانه توخالی هستند، که معمولا اما نه لزوما سطح مقطع دایره ای دارند و به طور عمده برای انتقال مواد که می تواند جریان مایعات و گازها (سیالات)، پودرها و توده جامدات باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساخت و ساز نیز کاربرد دارند.

کاربرد لوله

لوله ها کاربردهای فراوانی دارند که در این مطلب به چند کاربرد مهم آنها اشاره می‌شود.
– لوله کشی منازل
– لوله کشی آب
– خط لوله انتقال گاز یا مایعات در فواصل طولانی
– ساخت داربست ها
– سازه های فولادی
– به عنوان اجزای سازنده در سیستم های مکانیکی مانند:
– غلطک در تسمه نقاله
– کمپکتر (مانند: غلطک بخار)
– پوشش باربر در پروژه های ساختمان سازی
– فرآیندهای تولید فشار
– صنعت نفت: پوشش چاه نفت و تجهیزات صنعت نفت
– انتقال مایعات یا گازها  درکارخانه ها
– انتقال مواد جامد در یک کارخانه مواد غذایی از یک نقطه به نقطه دیگر
– ساخت و ساز کشتی ها 


مواد سازنده لوله ها

لوله ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. این مواد شامل سرامیک، فایبرگلاس، انواع فلزات، پلاستیک و بتن هستند. درگذشته ها از چوب و سرب نیز لوله می‌ساختند. معمولا لوله های فلزی از فولاد یا آهن ساخته می‌شوند فولاد سیاه، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه، آلیاژ برنج و چدن نشکن از انواع این لوله ها هستند. لوله های آهنی در لوله کشی جریان آب با مشکل خوردگی در اثر اکسیژنه شدن مواجه هستند. لوله های آلومینیومی وقتی استفاده می‌شود که مشکل وزن وجود دارد یا جریان مایعی که در لوله جریان دارد با آهن ناسازگار است. لوله های آلومینیومی همچنین برای انتقال جریان گرما مثل سیستم یخچال استفاده می‌شوند. لوله های مسی برای لوله کشی جریان آب داخلی و خانگی استفاده می‌شود. مس معمولا در جایی که انتقال گرما مورد نظر است مثل رادیاتورها استفاده می‌شود.
آلیاژهای فولاد تیتانیوم در لوله کشی تحت فشار و دمای بالا استفاده می‌شود.
لوله کشی سربی هنوز هم در بعضی سیستم های لوله کشی توزیع آب وجود دارد ولی به خاطر سمی بودن آن استفاده از آن ممنوع است. چرا که در هیچ سطحی استفاده از سرب ایمنی بهداشتی وجود ندارد.
لوله هایی که از سرامیک یا بتن ساخته می‌شوند معمولا در فشارهای پایین مثل سیستم فاضلاب استفاده می‌شوند. لوله هایی که برای لوله کشی فاضلاب استفاده می‌شوند عمدتا از بتن یا خاک رس منجمد ساخته می‌شوند. بتن مسلح برای ساخت لوله های بتنی با قطر بالا استفاده می‌شود. 


نصب لوله ها

نصب لوله اغلب گرانتر از مواد سازنده آن است و به ابزار و بخشهای تخصصی زیادی نیاز دارد . لوله معمولا با توجه به”استحکام ” و یا طول لوله به مشتری تحویل داده می‌شود و یا آنها را با زانو، تیس و شیرآلات به صورت لوله قرقره پیش ساخته درآورده) لوله قرقره قطعه ای از لوله و اتصالات قبل از مونتاژ است و معمولا در یک فروشگاه به صورت آماده وجود دارد به طوری که نصب آن راحت تر باشد) و به مشتری می‌فروشند. به طور معمول، لوله های کوچکتر از ۲٫۰ اینچ به صورت پیش ساخته نیستند. لوله ها معمولا با یک بارکد برچسب زده می‌شوند و انتهای لوله برای حفاظت از آن پوشش پلاستیکی دارد.

 

هفت تکنیک انتخاب لوله

در اینجا هفت توصیه برای طراحان مطرح می شود که حین فرایند انتخاب لوله و اتصالات باید آن‌ها رعایت کنند. برای کمک به انتخاب لوله مناسب، از یک برچسب مخفف در مورد اندازه، دما، کارآیی، مواد، فشار، لبه ها، و تحویل آن استفاده می شود.


۱- اندازه

برای انتخاب یک لوله با اندازه مناسب، باید با استفاده از یک کولیس قطر داخلی و خارجی لوله و طول آن با دقت مهندسی اندازه گیری شود.به ویژه لوله OD زمانی اهمیت پیدا می کند که یا بست های حفاظتی لوله مورد استفاده قرار بگیرند یا لوله ها در دیواره ها قرار گرفته باشند. وقتی یک قطعه لوله جایگزین می شود، باید لوله جدید به اندازه طول لوله قبلی بریده شود. زیرا اگر لوله جایگزین خیلی کوتاه باشد در نتیجه فشار بیشتری را باید تحمل کند. بنابراین ممکن است لوله منبسط شده و در نتیجه طول عمر آن کاهش یابد.
تغییر طول لوله در شرایطی که مکانیزم های هیدرولیکی وارد عمل می شوند و فشار بین دو تا چهار درصد است، صورت می گیرد. اگر بخواهیم در هنگام کار طول لوله ای را کوتاه کنیم باید طول لوله ها کمی بلندتر از فاصله حقیقی بین دو اتصال در نظر گرفته شوند.

۲- دما

همه لوله ها بر مبنای دمای سیال با یک ماکزیمم دمای کار در بازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه فارنهایت رده بندی می شوند. در صورتی که لوله در دمای بالا قرار بگیرد می تواند منجر به این شود که لوله انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و استفاده از روغن هیدرولیکی با چسبندگی مناسب برای نگه داشتن در دمای بالا می تواند این مشکل را پیچیده تر کند. همیشه از دستورالعمل هایی کارخانه‌های سازنده و تولید کننده لوله در اختیار ما قرار می دهند پیروی کنید.
سهل انگاری و عمل نکردن به این دستورالعمل ها می تواند طول عمر لوله را تا هشتاد درصد کاهش دهد. دماهای قابل قبول بنا به موادی که به کار برده می شود ممکن است در بازه ۶۵- ( ترکیبات لاستیک)  فارنهایت تا ۴۰۰ فارنهایت قرار بگیرند. هنگامی که لوله ها در معرض منابع گرمایی قرار می گیرند، دماهای خارجی تبدیل به فاکتور خیلی مهمی می شوند.
وقتی لوله ها باهم در معرض دماهای داخلی و خارجی بالا قرار بگیرند، کاهش قابل توجهی در طول عمر لوله به وجود خواهد آمد.با نصب روکش می توان تا حدودی لوله را از بخش های داغ تجهیزات و یا دیگر منابع گرمایی که بسیار خطرناک هستند، محافظت کرد. در این شرایط، یک بست اضافی لازم است تا سیال هیدورلیکی در برابر منبع پتانسیل احتراقی پوشش داده شود.

۳- کاربرد

آیا لوله انتخابی شرایط مربوط به شعاع خم کردن را دارد؟ این مسئله مربوط می شود به حداقل شعاع خمیدگی که یک لوله هیدرولیکی باید دارا باشد. افزایش شعاع خم شدگی ( به کاربردن شعاع کمتر از شعاع توصیه شده ) احتمالا باعث کاهش استحکام و طول عمر آن می شود.

۴- طول مسیر

هرجایی که ممکن باشد خطوط هیدرولیکی فشار موازی با دستگاه طراحی می شوند. این روش با کاهش طول خط و به حداقل رساندن تعداد زاویه سخت و بست های جریان محدود شده، هزینه ها را کاهش می‌دهد. همچنین این تعیین مسیر، از لوله ها در مقابل آسیب خارجی محافظت می کند و خدمات رسانی را آسان تر می کند.

۵- مواد

به منظور ترکیب بندی تیوب مطابق با سیال استفاده شده در سیستم ضروری است که از جدول های راهنما کمک گرفت. افزایش دما، آلودگی سیال و تراکم روی سازگاری شیمیایی تیوب با سیال تاثیر خواهد گذاشت. بیشتر لوله‌های هیدرولیکی با روغن های نفتی سازگاری دارند. یاد آور می‌شویم که سیالات سبز یا تجزیه پذیر از نظر زیستی ممکن است که در برخی از لوله ها باعث ایجاد مشکل کنند.

۶- ظرفیت های فشار

همیشه فشار کار لوله باید طوری مشخص شود که بزرگتر یا مساوی با ماکزییم فشار سیستم، باشد. اگر فشاری که به لوله اعمال می شود از بیشینه فشار قابل تحمل برای لوله فراتر برود، طول عمر لوله به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

۷- انتهای لوله

فصل مشترک مکانیکی لوله و اتصال باید با لوله‌ی انتخاب شده مطابقت داشته باشد. اگر لوله ها و بست ها را طوری انتخاب کنبم که با یکدیگر کاملا جفت و جور شده باشند، می توانیم با اطمینان خاطر باعث جلوگیری نشتی در لوله ها بشویم.

در مجموع دو دسته از اتصالات وجود دارد که در بیشتر لوله ها کاربرد دارد:

نوع ثابت ( در اصل توسط کارخانجات تولیدکننده تجهیزات مربوطه، بازسازی کاران در مقیاس بزرگ و فروشگاه های مربوط به بخش نگهداری به کار برده می شود ) و نوع قابل پیوند به میدان.
چفت های اتصالات دائم در لوله، در وضعیت سرد شکل‌گیری می شوند و به صورت ماشینی محکم می شوند. آنها برای بیشتر لوله های ترموپلاستیکی و لاستیکی موجود هستند و مجموعه بسیاری از اتصالات مطمئن را با هزینه کم در اختیار ما قرار می‌دهند. لوازم جانبی ساخته شده در میدان با دستگاه های قابل حمل نسبتا ساده هستند. این دستگاه ها مقرون به صرفه هستند و به راحتی کار می کنند.. این اتصالات در نصب نسبت به انواع دیگر ساده تر هستند.
بست های قابل پیوست در میدان به دو دسته پیچی و چفت شونده تقسیم می شوند. نوع پیچی با پیچاندن اتصال بیرونی روی قطر خارجی لوله به آن متصل می شود. بست های چفت شونده هم دارای یک لایه دو تکه است که با دو یا چهار پیچ و مهره می تواند به شلنگ متصل شود.
در هر حالتی چفت دارای توانایی محدودی برای استفاده مجدد است زیرا دنده پیچ ها در طول اتصال خم می شوند.
برای اطمینان از این که چفت با اندازه درست در هنگام جایگزینی وسیله به کار برده شده است، تعداد دنده پیچ ها در هر اینچ و قطر دنده پیچ چفت اصلی باید تعیین شده باشند. برای تعیین تعداد دنده پیچ ها در هر اینچ، آزمایش های متعددی مربوط به دنده پیچ موجود می‌باشد. یک کولیس می تواند هم قطر درونی و هم خارجی دنده پیچها را اندازه گیری کند. OD ها در چفت های نر اندازه گیری می شوند در حالی که ID ها در چفت های ماده اندازه گیری می شوند.

 

لوله هاي هيدروليك

  • اطلاعات درباره لوله‌هاي هيدروليك

لوله‌هاي هيدروليك بدون درز در سايزهاي اينچ در ۳ كلاس مختلف شامل رده ۴۰ و۸۰ و۱۶۰می باشد.

لوله‌هاي هيدروليك به دليل دارا بودن مقاومت مكانيكي بالا و در دسترس بودن، به صورت وسيع در صنعت هيدروليك مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته حجيم بودن، وزن زياد و نياز به تعداد زياد اتصالات از مهمترين عیوب اين نوع هدايت كننده روغن به شمار مي‌آيد. اين نوع لوله در اندازه نامي ۱/۸ تا ۸ اينچ در سه رده استاندارد ضخامت ديواره وجود دارد. سه رده پر كاربرد ضخامت يعني رده ۴۰، ۸۰ و ۱۶۰ در هيدروليك صنعتي كاربرد زیادی دارد.

  • اندازه نامي لوله‌هاي هيدروليك

نكته مهم در اندازه نامي قطر لوله‌ها به اينچ اين است كه عدد مربوطه نشان دهنده هيچ يك از سایز های داخلي و خارجي لوله نمي‌باشد. بعنوان مثال لوله ۱/۲ اينچ داراي قطرداخلي يا خارجي ۰٫۵ اينچ نيست. براي تعيين قطر داخلي يا خارجي لوله لازم است به كاتالوگ سازنده مراجعه کنید.

اندازه‌هاي پر كاربرد لوله‌ها تا قطر نامي ۳ inch در جدول زير ارائه شده است:

 

معمولاً در صنعت هيدروليك، لوله‌ها به سه شكل به هم يا به پورت‌ها متصل مي‌شوند:

  • اتصال رزوه‌اي

  • اتصال جوشي

  • اتصال فلنجي

  • جهت اتصال رزوه‌اي در لوله‌هاي هيدروليك صنعتي معمولاً از رزوه‌هاي مخروطي استفاده مي‌شود. رزوه انواع اتصالات مانند سه راهي، زانويي، خم ۴۵ درجه، مهره ماسوره و … نيز به شکل مخروطي ايجاد مي‌گردد. هنگامي كه اين اتصالات باز و بسته می شوند براي دستيابي به آب بندي مناسب بايستی به ميزان بيشتري محكم شوند تا مجدداً رزوه‌ها كاملاً درگير شوند. اين امر باعث ايجاد محدوديت در استفاده مجدد از اين اتصالات مي‌گردد. البته در صورت استفاده از نوار تفلون جهت پر كردن فاصله بين رزوه‌ها و آب بندي بهتر، مشكل برطرف مي‌گردد.

  • درگيري رزوه‌ها در لوله‌ها و اتصالات هيدروليك از نوع آب بندي خشك مي‌باشد. كه با انواع استاندارد متداول رزوه‌ها در لوله‌كشي صنعتي متفاوت می باشد. در آب بندي خشك سر رزوه‌هاي نر و ماده كاملاً تيز مي‌باشند و پس از بسته شدن به طور کامل با هم تداخل مي‌نمايند و در نتيجه تماس فلز با فلز و جفت شدن رزوه‌ها باعث آب بندي كامل مي‌شود.

  • براي تغيير مسير لوله‌هاي هيدروليك نمي‌توان آن‌ها را خم نمود، بلكه بدين منظور بايد از انواع اتصالات زانويي و … استفاده نمود. البته تعداد زياد اين گونه اتصالات، امكان نشتي در سيستم هيدروليك را بالا مي‌برد. براي اتصال لوله‌هاي هيدروليك تا قطر ۲″ از اتصالات رزوه‌اي مي‌توان استفاده نمود.

  • براي قطرهاي بزرگتر استفاده از اتصال فلنجي با آب بندي اورينگ يا واشرهاي تخت و اتصالات جوشي پيشنهاد مي‌گردد.

 

تيوب‌ها (لوله‌هاي هيدروليك قابل خمكاري)

تيوب‌ها كه از لوله‌هاي بدون درز فولادي ساخته مي‌شوند، پركاربردترين نوع هدايت كننده روغن در صنعت هيدروليك هستند و داراي مزاياي مهمي نسبت به لوله‌هاي هيدروليك مي‌باشند.

ساخت لوله بدون درز (seamless) با فرو بردن ماندرل در بيلت استوانه‌اي

 

تيوب‌ها را مي‌توان تقريباً به هر شكلي خمكاري نمود در نتيجه اتصالات با استفاده از آن‌ها كم مي‌شود.

خم كاري تيوب‌ها

اندازه سايز تيوب‌هاي متريك در جدول به شرح ذيل ارائه شده است. اين اندازه‌ها دقيقاً‌ برابر قطر خارجي تيوب‌ها مي‌باشد.

اتصال متريك در دو كلاس L و S مي‌باشند و مصرف كنندگان محترم مي‌توانند بر حسب درخواست و نيازشان لوله مورد نظر خود را انتخاب كنند.

توضيح: سايزهاي ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ در هر دو كلاس L و S موجود مي‌باشند. سايزهاي ۱۵، ۱۸، ۲۲،‌۲۸، ۳۵ و ۴۲ فقط در كلاس L موجود مي‌باشند. سايزهاي ۱۴، ۱۶،‌ ۲۰،‌ ۲۵،‌ ۳۰ و ۳۸ فقط در كلاس S موجود مي‌باشند.

لازم به ذكر است فشار كاري اتصالات هيدروليك را در دو كلاس L و S مي‌توانيد از كاتالوگ‌هاي اتصالات در قسمت كاتالوگ‌هاي سايت ما بدست آوريد و همچنين مصرف كنندگان محترم بایستی اطلاع داشته باشند كه اتصالات كلاس S در بعضي از سايزها اختلافشان با كلاس L به ۲۰۰% هم مي‌رسد.

تيوب‌ها توسط تداخل رزوه‌ها آب بندي نمي‌شوند بلكه معمولاً‌به دو طريق زير به هم متصل و آب‌بندي مي‌شوند:

  • اتصالات جوشي كه داخل مهره قرار مي‌گيرد و در سر لوله جوش داده مي‌شود.

  • اتصالات بوشي كه داخل مهره قرار مي‌گيرد و در زاويه اتصالات آب‌بندي مي‌شود.

اتصالات بوشي از متداول‌ترين و بهترين روش‌ها براي ارتباط لوله با اتصالات مي‌باشد. در اين روش جهت اتصال كامل، يك رينگ با لبه تيز (زاويه ۲۴ درجه) داخل سطح لوله فرو مي‌رود و آب‌بندي كامل ايجاد مي‌گردد. درزبندي در اين روش به صورت درگيري فلز به فلز انجام مي‌شود. يك مهره با رزوه‌هاي موازي بوش را تحت فشار قرار داده و نگه مي‌دارد.

برخي نكات مهم در طراحي مسير و چيدمان تيوب‌ها

مهار لوله‌ها توسط بست و نصب تكيه‌گاه

ساخت لوله هیدرولیکی

لوله های هیدرولیکی امروزی حداقل از سه بخش تشکیل می شوند: یک تیوب داخلی که سیال را حمل می کند، یک لایه تقویتی و یک لایه محافظ خارجی.

تیوب داخلی باید منعطف باشد و بتواند با نوع سیالی که حمل می کند سازگاری داشته باشد. اغلب از ترکیباتی مانند لاستیک ترکیبی، ترموپلاستیک و PTFE  که گاهی تفلون نامیده می شود، در ساخت آنها استفاده می شود. لایه تقویتی از یک یا چند غلاف سیم نواری، سیم مارپیچ یا رشته های بافته شده تشکیل می شود. لایه بیرونی معمولا بنا به نوع محیطی که لوله در آن قرار داده می شود، باید در برابر فرسایش و یا خراشیدگی مقاومت لازم را دارا باشد.

لوله های هیدرولیکی دارای طول عمر محدودی هستند. تهیه لوله های هیدرولیکی در اندازه های مناسب و به کار گیری نوع مناسبی از لوله قطعا باعث افزایش طول عمر تجهیزات لوله ای می شود ولی موارد گوناگونی وجود دارند که روی طول عمر لوله تاثیر می‌گذارند.

برخی از بدترین مشکلات این لوله ها عبارتند از:
• خم کردن لوله به میزان کمتر از حداقل شعاع مشخص شده برای خم کردن
• کشیدن، تاب دادن، پیچاندن، له کردن و یا خراش دادن لوله
• به کار بردن سیستم هیدرولیکی در بالاتر از ماکزیمم یا پایین تر از مینیمم دما
• قرار دادن لوله در افزایش گذرا یا سریع فشار بالای ماکزیمم فشار قابل استفاده
• با هم سوار کردن لوله، قطعات اتصالی یا تجهیزات کمکی بدون در نظر گرفتن این که دستورالعمل کارخانه و تولید کننده مد نظر گرفته شود.

لوله هاي بدون درز

لوله‌هاي فولادي عمدتاً به دو صورت ساخته مي‌شوند.

۱-لوله‌هاي درزدار ( welded pipe) یا لوله با درز جوش :

در این روش رول ورق باضخامت مورد نظر و براساس سایز لوله برش می‌خورد وبعد از عبور از غلطک‌های نورد به شکل گرد در می‌آیند و پس از آن درز بوجود آمده جوشکاری شده و به مرحله تست وکونیک می‌روند این روش تولید را “روش نورد” می‌نامند. این روش بیشتر جهت تولید انوع پروفیل‌های مورد مصرف در ساختمان و تولید لوله‌های شوفاژی ولوله‌های گازی مورد مصرف درلوله کشی ساختمان به کار می‌روند.

اصولا دونوع روش جوش برای جوشکاری درزجوش مورد استفاده قرارمی‌گیرد:

Electric Resistance Welded- ERW

دراین روش با ایجاد آمپر بالا توسط دستگاه الکتریکی جوش باعث بوجود آمدن حرارت درلبه های درزجوش شده وباعت ذوب شدن این لبه ها گردیده که موجب جوش خوردن دولبه اتصال می‌شود که به این روش “جوشکاری لب به لب” می گویند و به هیچ گونه الکترودی نیاز ندارد. 

 High Frequency Induction (HFI) Welded Pipe

این روش جوشکاری فرکانس بالا می باشد که در این روش عبوری جریان برق با فرکانس بالا از لبه های درزجوش باعث حرارت زیادی شده که سبب ذوب شدن لبه وجوش خوردن آنها می‌گردد. دراین روش کنترل حرارت جوش و کیفیت آن نسبت به روش قبل بیشتر می باشد. در هرصورت این نوع لوله ها عموماً جهت مصارف صنعتی وفشار‌های پایین کاربرد دارند و برای فشارهای بالاتر باید از لوله‌های مانیسمان استفاده کرد.

۲-لوله‌هاي بدون درز (مانیسمان) seamless pipe :

لوله های بدون درز به صورت اكسترودينگ توسط قالب‌هاي متفاوت توليد مي‌شود. اصولا تولید لوله های بدون درز نیازمند فرایندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردد. لوله‌های مانیسمان از شمش های فولادی تولید می‌شوند آنها عموما با کشش و نورد شمش های گرد فولادی تولید می‌شوند البته تولید از مقاطع چهار گوش نیز امکان پذیر است ولی باعث افزاش هزینه تولید می‌گردد نکته جالب درباره روش تولید لوله مانیسمان این است که تولید از سایزهای بزرگتر به کوچکتر می‌باشد وسایزهای۲/۱و۴/۳و۱اینچ معمولاً به روش سرد می‌باشد یعنی برای تولید سایز۲/۱اینچ در مرحله‌ی اول می‌بایست شمش ۷۶ پس از حرارت سوراخ ۲/۱ایجاد می شود وپس از نورد وکشش درخط تولید لوله ۴/۱ ۱اینچ تولید شده وپس از آن با روش سرد لوله ۴/۱ ۱ کشیده شده و پس از اسید کاری و طی چند مرحله کشش به سایز موردنظر۲/۱ اینچ می رسند. این روش اولین بار توسط مهندسی آلمانی به نام مانیسمان بکاررفت و فقط در ایران به این نام خوانده می شود .

مراحل تولید لوله به شرح زیر است:

۱-برش:

ابتدا شمش فولادی را بنا به خواسته سفارش دهنده به ابعاد گوناگون برش می دهند(ممکن است این شمش تولید داخل یا تولید کشورهایی چون اکراین باشد )

۲-مرحله گرمادهی:

شمش را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد.

۳-سامانه لخ پرس :

در این مرحله شمش را بوسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

۴-دستگاه اللنگاتور:

فولاد گرم شده را با دستگاه اللنگاتور گرد می‌کنند.

۵-مرحله شلیک سمبه:

این مرحله جالب ترین مرحله تولید می باشد این مرحله، مرحله شلیک سمبه به داخل شمش فولادی می باشدکه با سرعتی بالا سمبه ای به طول۱۲ متر را داخل شمش فولادی می‌کنند.

۶-تاب گیری:

در این مرحله اگر لوله کمی تاب داشته باشد صاف و یکدست می شود.

۷-جداسازی سمبه:

در مرحله آزاد سازی سمبه ،سمبه داخل لوله از آن جدا می گردد

۸-مرحله کروی :

در این مرحله سر و ته لوله که حالت تیز و برنده داشته است گرفته می شود و لوله به حالت گرد در می آید.

۹-مرحله کشش:

در این مرحله لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ مترتحت کشش قرار می دهد.

۱۰-مرحله سرد کردن:

لوله را با آب و با فرایندی مخصوص خنک می کنند

۱۱-مرحله اندازه گیری:

لوله خنک شده به انتخاب مشتری برش داده می شود(معمولا ۶متری)

۱۲-مرحله آزمایش یا تست:

با کامپیوتر لوله را تست می‌کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد.

۱۳-مرحله کونیک شدن دو سر لوله :

در این مرحله سر و ته لوله به خاطر تسهیل در امر تراشکاری با دستگاه کونیک و صاف می شود.

۱۴-پولیش زدن :

این مرحله که تنها مختص مشتریان از کشورهای خارجی می باشد لوله برای جلوگیری از زنگ زدن بوسیله روغنی مخصوص پالیش می‌گردد.

۱۵- بستن لوله ها

در مرحله پایانی لوله ها بسته بندی می شوند شکل بسته بندی شش ضلعی می باشد و با تسمه محکم بسته می‌شود وآماده بارگیری می گردد.

نکات مهم و ضروری جهت خریداری لوله ی مناسب

لوله هاي فشار قوي كه در بازار ايران آن ها را لوله هاي بدون درز مي نامند بسيار متنوع مي باشند و مصرف كنندگان مي بايست قبل از سفارش خريد متوجه باشند كه كدام نوع از لوله هاي فشار قوي و يا لوله هاي بدون درز را مي خواهند.

درست است كه لوله هاي بدون درز براي مصارف فشار قوي مي باشند اما مسئله مهم اين است كه كلمه فشار قوي به چه معنا می‌باشد؟

معمولا فشار هاي كاري بيش از ۲۰ Bar را فشار قوي مي نامند در صورتی كه كلمه فشار قوي بعضي از مواقع براي فشار كاري۱۰۰۰ Bar هم استفاده مي شود. بنابراين باید در سفارش خريد دقت لازم شود و تنها به كلمه لوله هاي بدون درز و لوله هاي فشار قوي اكتفا نكرد.

خريداران و مصرف كنندگان باید توجه داشته باشند لوله هاي درز مخفي هرگز نمي توانند جاي لوله هاي بدون درز را بگيرند و هرگز زیر مجموعه گروه لوله هاي فشار قوي نمي باشند مگر اينكه با محاسبات دقيق براي فشار كاري بالا توليد شده باشند و از بين بردن درز لوله هاي درزدارفقط براي زيبا و تميز تر شدن لوله ها است و به هیچ عنوان حتي ۱ Bar را هم زياد نخواهد كرد.

لوله هاي فشار قوي را معمولاً لوله هايي مي‌گویند كه با نام رده هاي ۲۰ ، ۴۰ ، ۸۰ و ۱۶۰ در بازار شهرت يافته اند و اين رده ها به معنای این مي باشد كه ضخامت لوله هاي فشار قوي را تامين مي كند و توصيه مي شود حتما هنگام خريد ضخامت لوله را هم از فروشنده مربوطه سوال كنيد و در هنگام تنها به كلمه رده اكتفا نكنيد.

لوله هاي بدون درز را معمولاً لوله هاي تيوب گویند و تفاوت لوله هاي بدون درز ( لوله هاي تيوب) با لوله هاي فشار قوي در اين است كه لوله هاي بدون درز انعطاف پذير مي باشند و بيشتر در سايزهاي ميلي متري ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۲ ، ۲۵ ، ۲۸ ، ۳۰ ، ۳۵ ، ۳۸ ، ۴۲ و لوله هاي بدون درز نيز همانند لوله هاي فشار قوي در ضخامت هاي متفاوتی موجود مي باشند

قبل از سفارش خريد حتما فشار كاري خود را بررسي كنيد و فقط به كلمات لوله هاي فشار قوي و لوله هاي بدون درز اكتفا نفرماييد