انواع واشر

انواع مختلفی از واشر ها برای کاربردهای گوناگون موجود است. واشرهای لاک نات برای اتصالات و بست ها به کار می روند در حالیکه واشرهای فنری قطعاتی هستند که برای تحمل کردن مقداری از نیروی وارد شده به این دو سطح استفاده می شوند. انواع دیگر واشرها عبارتند از واشرهای تخت، واشر های C شکل و Dشکل، واشرهای مخروطی، واشر های ضربه گیر، واشرهای SAE، واشرهای تارک یا گشتاوری و واشرهای شولدر.

         •واشرهای فنری (که گاهی به آنها فنرهای حلقوی نیز گفته می شود) به خاطر جنس موادی که از آن ساخته می شوند و شکل هندسیشان، دارای خواص مکانیکی منحصر به فردی هستند. این نوع از واشرها در مقابل فشاری که به آنها وارد می شود از خود مقاومت نشان داده و قادرند بعد از رفع فشار اعمالی به حالت اولیه خود برگردند. واشرهای فنری معمولا در بخش هایی از فرایندهای سرهم بندی قطعات کاربرد دارند که:  نیاز به  قطعات تنگ شونده باشد؛  نیاز به حفظ تنش های اعمالی حین فرایند سرهم بندی باشد؛ نیاز به خنثی کردن میل به انبساط یا انقباض ذاتی برخی مواد باشد؛ نیاز به جذب بارهای ضربه ای باشد. این واشرها همچنین واکنش های کنترل شده در مقابل ضربه ها و بارهای اعمالی را نیز میسر می سازد.

         •واشرهای بشقابی می توانند فشارهای زیاد را با مقدار کمی خمیدگی تحمل کنند. میزان باری که این واشرها تحمل می کنند و همچنین میزان خمیدگی آنها در برابر فشارهای وارده، به نسبت گودی به ضخامت آنها بستگی دارد. از این نوع واشر ها معمولا در انبساط های گرمایی استفاده می شود.

        • واشرهای هلالی برای فشارهای کمتر مناسب هستند. این نوع واشرها نیز مقدار اندکی خمش از خود نشان می دهند. در کل واشر انحنای یکنواختی مشاهده می شود و کاربرد آنها معمولا برای مواردی است که بار اعمالی به صورت تناوبی اعمال می شود.

        • واشرهای گنبدی می توانند بارهای بسیار زیاد را تحمل کرده و در عین حال مقدار کمی خمش از خود نشان دهند. شکل این نوع واشرها تا اندازه ای شبیه واشرهای هلالی است اما انحنای آنها رو به پایین است و بار روی ناحیه تختی که پشت آنها وجود دارد، قرار می گیرد.

       • واشرهای انگشتی به خاطر ساختار شکاف دار خود و قسمت هایی که مانند انگشت از آنها بیرون زده اند، شناخته شده هستند. این نوع از واشرها ترکیبی از انعطاف پذیری واشرهای هلالی و پخش کنندگی بار واشرهای موجی را دارند. از واشرهای انگشتی بیشتر در میرا کردن دامنه نویز و ارتعاشات مزاحم استفاده می شود.

        • واشرهای موج دار نیز به نوبه خود میزان بار متوسطی را تحمل کرده و تا حد متوسطی هم در برابر بار اعمالی خم می شوند. در طول این واشرها موج های متوالی وجود داشته که مسئول خواص آن هستند.

        • واشرهای تک موج نیز شبیه واشرهای هلالی هستند با این تفاوت که قسمتی که بار روی آن قرار می گیرد را به شکل تخت طراحی کرده اند. این طراحی مانع از ایجاد خراش روی سطوح حساس می شود.


واشر لاک نات

از واشرهای لاک نات به منظور محکم کردن اتصالات استفاده می شود خصوصا آنهایی که احتمال لغزش و چرخش در آنها وجود داشته باشد. اگرچه انواع مختلفی از واشرهای لاک نات با طراحی های گوناگون وجود دارد که هر کدام برای کاربرد ویژه ای استفاده می شوند اما اصول مشترکی برای نحوه عملکرد همه آنها وجود دارد. این واشرها به این منظور طراحی شده اند که به کمک مقداری نیرو به صورت موضعی تغییر شکل داده و اتصالات مختلف را سرجای خود محکم کنند. قسمت های دندانه ای شکل این واشرها سر اتصالات را گرفته و به سمت سطوح تخت قطعات مقابل آن محکم می کند. در برخی از کاربردها، از واشرهای تخت نیز کمک می گیرند تا از ایجاد تغییر شکل در قطعاتی که باید محکم شوند، جلوگیری شود.

        واشر لاک نات مارپیچ (که گاهی با نام واشر لاک نات اسپلیت نیز شناخته می شوند) از یک تک حلقه بریده شده تشکیل شده است. این حلقه مسطح نبوده و در یک صفحه قرار نمی گیرد. دو انتهای این نوع از واشر ها از هم رد شده و مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند. هنگامی که اتصال محکم می شود هر یک از دو سر واشر کنار یکدیگر آمده و روی سطح مورد نظر قرار می گیرند.

        • واشرهای لاک نات با دندانه های خارجی دارای قطر داخلی استوانه ای شکل بوده درحالی که روی قطر خارجی خود تعداد زیادی دندانه دارند. معمولا این دندانه ها با زاویه خاصی نسبت به سطح تخت واشر قرار می گیرند. این واشرها برای استفاده در اتصالاتی که به صورت سطحی گرما می بینند، طراحی شده اند. هنگامی که اتصال محکم می شود، دندانه ها به سطوح موجود در ناحیه اتصال محکم می شوند در حالی که در مقابل نیروهای تراکمی نیز مقاومت می کنند.
انواع دیگر واشرهای پرکاربرد

       • واشرهای تخت که به آنها واشرهای صفحه ای نیز گفته می شود دارای شکلی تخت، نازک و دایره ای هستند که سوراخ آنها را در کاربردهای معمول در قسمت مرکزیشان ایجاد می کنند. ممکن است واشرهای تخت استاندارد بر اساس مقیاس های بریتانیایی یا مقیاس های استاندارد متریک ساخته شوند. واشرهای استاندارد بریتانیایی شامل واشر های SAE و USS می شوند که به ترتیب با پیچ و مهره های دارای رزوه های ریز و درشت به کار می روند. واشرهای تخت با متریک استاندارد در انواع مقیاس و اندازه های مختلف موجود هستند.

        • واشر های C شکل دارای برشی هستند که از قسمت مرکزی تا لبه هایشان می رسد. این برش دقیقا به اندازه شعاع سوراخ واشر است و به ما این امکان را می دهد که بدون نیاز به باز کردن کامل مهره ها بتوانیم واشر را درآورده یا تعویض کنیم.

        • واشر های D شکل دارای برشی هستند که به آنها یک لبه تخت می دهد. این برش وارد قسمت سوراخ واشر نشده بلکه در همان لبه های پیرامون آن قرار می گیرد. طراحی این گونه از واشر ها برای مواردی است که در تماس با سطوح تخت به کار می روند. بدون وجود لبه تخت در واشرها، ممکن است سطوح مجاور مانع از جاگیرشدن مناسب آنها شوند.

        • واشرهای مخروطی که گاهی به آنها واشرهای زینتی نیز گفته می شود، دارای قسمت مخروطی شکلی هستند که سر اتصالات را گرفته و موجب محکم شدن آنها می شود. این واشرها در اشکال مختلفی موجود هستند از جمله: مخروط های ۹۰ درجه، مخروط با زوایای دلخواه، فلنج، فلنج غلطکی و غیره.

        • واشرهای ضربه گیر که قطر خارجیشان بسیار بزرگتر از قطر داخلی آنهاست. نام آنها نیز به خاطر استفاده ای که در صنایع خودروسازی به منظور کاهش ضربه ها دارند، انتخاب شده است. این واشرها نیرو و فشارهای وارده را به ناحیه بزرگتری پخش کرده و از شدت آن می کاهند. معمولا به هر واشری که قطر خارجیش سه برابر قطر داخلیش باشد، واشر ضربه گیر گفته می شود.