به نام تو که بی تو هیچم

موضوع صحبت درتاریخ : ۲۰ / ۱ / ۱۳۸۹

معاشرت چیست؟

معاشرت یعنی چه؟

یعنی با دیگران بودن

به چه دلایلی ما باید با دیگران باشیم؟

۱-جبر

۲-حس مسئولیت

۳-حس انسانیت

۴-یاد گرفتن

۵-یاد دادن

۶-لذت بردن

۷-لذت رساندن

۸-منافع مالی

۹-مطرح شدن

۱۰-فرار ازتنهایی

۱۱-بی ارزش بودن زمانمان

۱۲-خوشبختی، بدبختی، موفقیت و شکست برایمان فرقی نداشته باشد .

معاشرت از روی جبر یعنی چه؟

با سه مثال سعی می‌کنم منظورم را برسانم

۱-ما هرگز پدر، مادر و خواهر و برادر‌هایمان را خودمان انتخاب نکرده‌ایم درصورتیکه درکنار آنها بزرگ شده‌ایم و رشد کرده‌ایم .

۲-خدایی نکرده ما به دلیلی به زندان می‌رویم و آنجا ما نمی‌توانیم هم سلولی‌های خود را انتخاب کنیم بلکه زندانبانان هستند که تعیین می‌کنند .

۳-ما هرگز توانایی انتخاب افراد جامعه را نداریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم به نوعی با آنان در معاشرت هستیم ؛ و هزاران هزار مثال از این قبیل وجود دارد .

معاشرت از داشتن حس مسئولیت یعنی چه؟

 افراد کوتاه فکر در مورد همگان و همه مسائل، خود را مسئول می‌دانند اما برای کوچکترین آنها هم قدمی بر نمی‌دارند. از نظر من ما فقط و فقط مسئول افرادی هستیم که وجودشان در زندگی ما هرگز ذره‌ای هم به خواست آنها نبوده است البته آن هم فقط تا زمانی که برایمان قابل تحمل باشد.

معاشرت ازداشتن حس انسانیت یعنی چه؟

حس انسانیت چیزی است که اگر شخصی نداشته باشد از نظر من برازنده کلمه انسان نیست، اما ما آدم‌ها گاهی اوقات و یا بیشتر اوقات فراموش می‌کنیم که بزرگانمان گفته‌اند: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و غافل می‌شویم از اینکه خداوند از ما هم خیلی داناتر و هم خیلی تواناتر است. از نظر من انسان فقط و فقط زمانی حق دارد ازحس انسانیت خود استفاده کند که به شأن و شخصیت و زندگی خود صدمه نزند .

معاشرت برای یاد گرفتن یعنی چه‌؟

متأسفانه اکثر افراد دنیا بیشتر اوقات خود را صرف بدست آوردن می‌کنند. از نظر من افرادی که بیشتر زمان خود را صرف چه و چرا و چگونه می‌کنند جزو بهترین‌ها هستند .

معاشرت برای یاد دادن یعنی چه؟

افراد خسیس تنها در مال و ثروت خسیس نیستند بلکه درآموخته‌های خود هم خسیس هستند. ما باید به لطف خداوند تلاش کنیم تا بتوانیم خسیس نباشیم و آنچه را که می‌آموزیم در اختیار دیگران هم بگذاریم. البته باید ۲ اصل را رعایت کنیم.

۱-اگر به اندازۀ تمام دریا‌های دنیا آب داشتیم حتی یک قطرۀ آن را هم برای کسانی که لیوان‌هایشان را برعکس در دست گرفته‌اند نریزیم و علمش را داشته باشیم که آن قطره در لیوان ریخته نمی‌شود و هدر می‌رود.

۲-خوب بدانیم که آموزش به خود وظیفه و آموزش به دیگران لطف است و در زندگیمان هرگز اجازه ندهیم جای این دو با یکدیگر عوض شود .

معاشرت برای لذت بردن یعنی چه؟

متأسفانه به ما آموخته‌اند که دنیا‌ دار مکافات است درصورتیکه از نظر من اصلاً این طور نیست و ما هنوز نتوانسته‌ایم معنای واقعی این جمله را درک کنیم. منظور از این جمله این بوده است که ما مکافات زندگیمان را بخشی از زندگیمان بدانیم و آنها را در آغوش بگیریم و هرگز به آنها اجازه ندهیم بتوانند در زندگی کمر ما را خم کنند، نه آنکه دنیا را دار مکافات بدانیم و لذت بردن از دنیا را از آن افراد بد و بی ایمان و دنیاپرست بدانیم؛ ما باید بیاموزیم از لحظه لحظه‌های زندگیمان به بهترین نوع ممکن لذت ببریم ( اما بهتر است قبل از لذت بردن بدانیم که از چه لذت می‌بریم و تلاش کنیم تا بتوانیم هرگز خود را ارزان نفروشیم و از چیزهایی لذت ببریم که حتی فکرکردن در مورد آن لذت‌ها را با دنیایی لذت پوچ عوض نکنیم )

معاشرت برای لذت رساندن یعنی چه؟

جمله‌ای است که می‌گویند ( گر تو لذتِ لذت نبردن را بدانی دگر لذت را  لذت نخوانی ) و من می‌گویم ( اگر انسان لذتِ لذت رساندن را بداند دگر لذتِ لذت نبردن را هم لذت نخواند ) اما فقط زمانی این جمله معنا پیدا می‌کند که ما بتوانیم افرادی را پیدا کنیم که شایستگی لذت رساندن ما را داشته باشند و من هرچه گشتم کسی را نیافتم جز خداوند .

معاشرت برای منافع مالی یعنی چه‌؟

این تفکر غلط است که ما تصورکنیم اگر به خاطر منافع مالیمان با دیگران معاشرت کنیم بی‌ایمان و دنیا پرست و پول دوست هستیم.  نظر من بر این است که ما اگر به خاطر منافع مالیمان پا بر اعتقاداتمان بگذاریم اینگونه هستیم. ما می‌توانیم درتمام طول زندگیمان با رعایت حفظ اعتقاداتمان حتی با دشمنانمان هم روابط و معاشرت‌های مالی داشته باشیم.

معاشرت برای مطرح شدن یعنی چه؟

 از نظر من هر انسانی که بگوید مطرح شدن برایش مهم نیست باید به آن جایزه‌ی دروغگویی بدهیم؛ لذت بخش است که انسان مطرح شود اما مطرح شود و نه آنکه بخواهد خود را مطرح کند. بعضی از افراد معاشرت می‌کنند برای اینکه خودشان را مطرح کنند و جاه وجلالشان را به رخ دیگران بکشند‌؛ من شخصاً این افراد را خیلی حقیرتر از آن میدانم که بخواهم با آنها معاشرت کنم و به لطف خداوند تلاش می‌کنم هرگز جزء این گروه نباشم. انسان‌هایی که کمبود جاه و جلال را ندارند و هرگز به جاه و جلال دل نبسته اند به این افراد می‌گویند : ( درکوی جانان شوکت شاهی نمی‌خرند ).

معاشرت برای فرار از تنهایی یعنی چه؟

خانم دکتر نهضت فرنودی می‌گوید خیلی از افراد برای فرار از تنهایی خود حاضرند به گربه بگویند پرنسس و به نظر من کاملاً درست می‌گوید. من هم خیلی از این افراد را دیده‌ام. در دنیا آنقدر اعتقادات ضعیف و انگیزه‌ها کمرنگ شده است که اکثر افراد تصور می‌کنند با کوچکترین زمان تنهایی دچار یأس و افسردگی می‌شوند به همین دلیل حاضر می‌شوند با هرکس و ناکسی معاشرت کنند که مبادا تنها بمانند. اما از نظر من برای افرادی که اعتقادات قوی و انگیزه‌های ارزشمند دارند اصلاً این طور نیست و تنها ضرری که از تنهایی خود می‌برند رشدشان از هر نظر حداقل دو برابر خواهد شد و این افراد یک عمر بی کسی خود را با لحظه ای بدکسی عوض نخواهند کرد ( البته انسان‌های عاقل هرگز فراموش نمی‌کنند که تنهایی فقط برازنده خداوند است )

معاشرت برای بی‌ارزش بودن زمانمان یعنی چه؟

تمام بزرگان جهان نام ارزنده‌ترین الماس جهان را “زمان” گذاشته اند و از نظر من تنها افرادی پذیرای این گونه معاشرت‌ها می‌شوند که به درک واقعی ارزش زمان خود نرسیده‌اند .

معاشرت برای اینکه خوشبختی، بدبختی، موفقیت و شکست بر ایمان فرقی نداشته باشد یعنی چه؟

چه بسیارند افرادی که به دنیا می‌آیند و حتی لحظه‌ای به اینکه چرا آمده اند و از کجا آمده‌اند و چرا می‌روند و به کجا می‌روند فکر هم نکرده‌اند و نمی‌خواهند فکر هم کنند. آنها استدلالشان این است که اگر به اینها فکر کنیم زندگی برایمان پوچ می‌شود و دچار افسردگی می‌شویم. این افراد درتمام طول زندگیشان وقتشان را فقط صرف آنچه که می‌خواهند می‌کنند و حتی حاضر نیستند لحظه‌ای بیاندیشند آنچه را که می‌خواهند چرا و چگونه می‌خواهند و غافل از این هستند که اولین قدم برای زیستن این است که انسان بداند چه می‌خواهد، چرا می‌خواهد، چگونه می‌خواهد اما متأسفانه این افراد از این ۳ اصل فقط به دنبال یکی از آنها رفته‌اند و به همین دلیل معنای زندگی را فقط و فقط خوردن، خوابیدن و گذران زمان می‌دانند و با چنین نگرشی به زندگی دلیلی ندارد که اینگونه معاشرت‌ها را نپذیرند.

با آرزوی روزی که ما بتوانیم جزو این گروه نباشیم .