شیلنگ هیدرولیک فشار قوی

 

شیلنگ هیدرولیکی

 

 

شیلنگ هیدرولیکی از لایه های لاستیک یا مواد ترموپلاستیک که با لایه هایی از نوار سیم فولادی یا الیاف بافته شده و با تک لایه محافظ بیرونی از جنس لاستیک یا پلاستیک ساخته می شود .

شیلنگ هیدرولیک فشار قوی چیست ؟

شیلنگ هیدرولیکی شیلنگی است که تحت فشار بالا، از پلاستیک ترکیبی (سینتتیک)، پلاستیک ارتجاعی در برابر حرارت و یا تفلون تولید شده و کار انتقال سیالات را برای انتقال نیرو به ماشین های هیدرولیک بر عهده دارد.

سیستم های هیدرولیکی این قابلیت را دارند که گشتاور نیرو را براحتی افزایش داده و یا نیرو را به آنها وارد کنند.

سیستمهای مکانیکی مورد استفاده در صنعت، با استفاده از سیستم پیچیده (دنده، زنجیر، قرقره و اهرمها) قادر خواهند بود با فاصله ای از موتور باعث حرکت ماشین شوند. اما سیستم های هیدرولیک این توانایی را دارند که به سادگی نیرو را از یک موتور مولد نیرو توسط مجموعه ای از شیلنگ های هیدرولیکی به مکان دیگری که باید نیرو منتقل شود انتقال دهند.سیالات نیرو را بطور موثری انتقال می دهند زیرا فشرده نمی شوند.نیرویی که به یک سر شیلنگ هیدرولیکی وارد می شود، با میزان کمی هدر رفت، به سر دیگر آن منتقل می گردد.تعویض سایز شیلنگ در طول مسیر می تواند باعث افزایش و یا کاهش نیروی انتقالی در طرف دیگر گردد.

 

ساختار شیلنگ هیدرولیک فشار قوی چگونه است ؟

شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی از سه قسمت اصلی به شرح زیر ساخته شده اند:

۱٫ لوله داخلی وظیفه اصلی این لایه، مقاومت شیمیایی در برابر سیالی است که از داخل شیلنگ عبور می کند.

۲٫ لایه مسلح این لایه، پوششی ازسیم های تابیده شده (با پوشش پلاستیکی) یا سیم های مارپیچ و یا منسوجات بر پایه نخ مستحکم شده می باشد که روی لوله داخلی بافته می شود و معمولا یک تا دو لایه نخ ( منجید) و یا یک تا ۶ لایه سیم را شامل می شود. وظیفه اصلی این لایه تحمل فشار داخل شیلنگ می باشد.

۳٫ لایه بیرونی این لایه نقش محافظت از شیلنگ در برابر هوا، فرسایش و یا روغن یا مواد شیمیایی را بعهده دارد.این لایه به منزله شناسنامه شیلنگ بوده و مشخصات شیلنگ روی آن درج می گردد.

 

شیلنگ هیدرولیکی

 

انواع شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی

به طور کلی شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی را می توان به دو گروه:

  • الف) شیلنگ هیدرولیک نخ دار
  • ب) شیلنگ هیدرولیک سیم دار

و به چهار دسته به شرح زیر تقسیم نمود:

۱- اتصال فشاری (بدون بست) ۲- شیلنگ فشار ضعیف ۳- شیلنگ هیدرولیک سیم دار فشار متوسط ۴- شیلنگ هیدرولیک سیم دار فشار بالا

۱) شیلنگ های اتصال فشاری هیدرولیکی (شیلنگ های بدون بست هیدرولیکی):

این نوع شیلنگ ها برای اتصال به سرشیلنگی، به بست نیازی ندارند و به راحتی می توان آنها را با یک ضربه به سرشیلنگی مورد نظر متصل کرد.این نوع شیلنگ ها برای فشارهای پایین مناسب هستند (کمتر از ۲۰ بار).

۲) شیلنگ های فشار ضعیف هیدرولیکی:

این دسته از شیلنگ های هیدرولیکی، به صورت شیلنگ های لاستیکی شفاف فنری بوده و بین مخزن و پمپ خط مکش نصب می شوند و بر این اساس انتقال سیال را امکان پذیر کرده و در عین حال پمپ قادر به لرزش آزاد خواهد بود.همچنین از این شیلنگ ها می توان برای انتقال روغن برگشتی در قسمت نشتی شیرها و هیدروموتورها استفاده نمود.

۳) شیلنگ های فشار متوسط هیدرولیکی:

شیلنگ های فشار متوسط هیدرولیکی برای حدود ۱۰ تا ۲۵۰ بار مناسب هستند. از آنها برای انتقال سیالاتی چون روغن، یا مایعات مبتنی بر آب در سیستم های هیدرولیک استفاده می شوند و برای ماشین آلات کشاورزی، سیستم های حمل و نقل و… مناسب هستند.

۴) شیلنگ های فشار بالا هیدرولیکی:

شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی عموما برای انتقال روغن کاربرد دارد که با توجه به بافت سیم های داخل آن، فشارهای بالا را تحمل می کند.این شیلنگ ها بین قطعات ثابت و متحرک بکار گرفته می شوند و در مواردی که نمی توان از لوله های صلب و تیوب ها استفاده نمود، از شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی سیم دار استفاده می گردد.

یکی از مهمترین مشخصاتی که در یک شیلنگ حائز اهمیت است ” فشار کاری ” آن می باشد. فشار کاری ، فشاری است که شیلنگ برای آن محدوده طراحی شده است و عموما آن را با واحد ” بار ” تعریف می کنند. سازندگان شیلنگ این فشار را با در نظر گفتن فشارهای استاتیک و داینامیک مشخص می کنند.

 

شیلنگ هیدرولیکی

 

کاربرد شیلنگ های هیدرولیک فشار قوی

در زمان انتخاب شیلنگ، تجهیزی که قرار است شیلنگ در آن استفاده شود و کاری که قرار است انجام دهد بسیار حائز اهمیت بوده و باید در نظر داشته باشید که

برخی اوقات به منظور کاربردهای خاص، نیاز خواهد شد تا شیلنگ های خاصی استفاده شود. انتخاب شیلنگ به عواملی همچون اینکه:

  • آن شیلنگ در چه صنعتی قرار است استفاده شوند (صنایعی مانند صنعت فولاد، صنعت خودرو، صنعت سیمان، کشاوری، معادن و…)، آیا بار مکانیکی بر روی شیلنگ وجود دارد؟
  • در چه شرایط محیطی (اعم از دما، رطوبت، مسیر و…) استفاده خواهند شد؟
  • آیا فضا به قدری کم است که نیاز باشد تا از شیلنگ های مخصوص با شعاع خم کم استفاده شود؟
  • آیا دارای اصطکاک و تحت سایش خواهد بود؟ و… بستگی دارد.

برای روشن شدن موارد بالا چند مثال ارائه می شود:

  •  گاهی شیلنگ در جایی استفاده می شود که در معرض سایش و اصطکاک قرار دارد،بنابراین از شیلنگ ضد سایش (شیلنگ های که دارای روکش مقاوم در برابر سایش هستند) استفاده می شود.
  •  شیلنگ تفلون بخار استیل : در صنایعی مانند الکترونیک، پزشکی، شیمیایی، پتروشیمی، غذایی کاربرد دارد.
  • شیلنگ ۳۰K واتربلاست : برای انفجار آب، پراکندن آب و تمیز کردن تجهیزات مناسب است.
  •  شیلنگ SAE 100 R6 : برای کشاورزی، ساختمان سازی و تجهیزات انتقال مواد و ماشین آلات مناسب است.